Začátky ochotničení v Radotíně
Irena Farníková je autorkou článku o počátcích ochotnického divadla v Radotíně
V roce
1888 se sešli truhlář Karel Pechar, zedník František Roubal, tesař Vendelín
Pech, Anna Nejedlá a jiní. Ti se tenkrát v hostinci U Pospíšilů pustili dohraní
divadla. Určitě již před tím se v Radotíně muzicírovalo, zpívalo a snad i
hrálo divadlo, o tom však nejsou žádné záznamy a doklady.
U
Pospíšilů, stejně jako nikde v tehdejším Radotíně, nebylo jeviště. Tito první
místní ochotníci si je vyrobili sami z materiálu darovaného cementárnou a sami
si také malovali dekorace. Sehráli společně asi 5 - 6 kousků, jak se tehdy
říkalo. Tenkrát měl Radotín asi 70 domovních čísel.
Kolem
roku 1890 vznikl v Radotíně místní odbor Národní jednoty pošumavské. Jejím
posláním byla morální a hmotná podpora českých menšin v Pošumaví. Radotínský
odbor měl na starosti menšinu ve vsi Kozolupy na Plzeňsku. Jednota pořádala
přednášky, národní slavnosti, zájezdy na Šumavu, podniky zábavní a kulturní,
mezi které patřilo i ochotnické divadlo. Byla to první společnost hrající v
Radotíně divadlo.
Hrálo se
v hostinci U Hamanů, nejdříve v původním sále, v zahradě, později v novém sále
v poschodí hostince na malém primitivním jevišti, které sloužilo ochotníkům po
desítky let. Národní jednota pošumavská měla
asi 200 členů, existovala a pracovala téměř 30 let, její činnost ustala v roce
1919. V době, kdy tato jednota přestala hrát divadlo, vznikly postupně tři
divadelní kroužky - byl to kroužek Kovopracovníků, Čechie a Beseda Tyl.
Trvání divadelního kroužku
Kovopracovníků bylo krátké. 17. ledna 1920 bylo založeno dramatické sdružení
Čechie. Spolek byl ve svých počátcích složen ze členů rozpadávající se Národní
jednoty pošumavské a studentského sdružení.
První
ustavující schůze Čechie se zúčastnili: František Bláha, František Pechar, Vlasta
Bláha, Rudolf König, Jan Němec, Rudolf Grafnetter.
Prvním předsedou byl zvolen František Bláha.
Pouhý měsíc po založení spolku, 22. února 1920, byla sehrána opereta
"Z českých mlýnů" za režírování předsedy Františka Bláhy.
Představení bylo sehráno U Hamanů, bylo zcela vyprodáno, přesto však hra
skončila deficitem, který předseda a současně režisér financoval ze svého. Po této premiéře bylo do konce
roku 1920 sehráno dalších sedm her vesměs lehkých a populárních.
Vzdor tomu se spolek ocitl ve
vnitřní krizi, která skončila demisí
předsedy. Ovšem činnost Čechie neochabovala a členů přibývalo, takže koncem
října 1920 měla Čechie 55 členů, její knihovna obsahovala 80 svazků a pokladní
hotovost s inventářem činila 1.700, K.
Hrálo se v sále U Hamanů. Tatík Haman říkával: "…tu hereckou chasu mám rád." Kulisy však byly stále majetkem Národní
jednoty pošumavské a tak největší starostí ochotníků bylo získání vlastních rekvizit.
Proto byly vedle hlavní činnosti divadelní pořádány šibřinky (maškarní plesy na
dané téma s kulisami a bohatou výpravou), taneční vínky, Josefské zábavy,
mikulášské, silvestrovské a matějské poutě. Divadlo ale zůstávalo ve spolku osou
dění. Čechie hrála pro Sokol, pro Místní sbor dobrovolných hasičů, ve prospěch
zřízení Tylova domu v Praze, pro podpůrný spolek Bratrstvo
v Radotíně, ve prospěch postavení pomníku Jana Husa ve Slivenci, pro
místní sportovní klub i dalším. Ochotníci také věnovali 120 Kč místním chudým,
stejný obnos školní mládeži a českým dětem v Kozolupech poslali 100 Kč.
Tehdy to bylo dost peněz.
V sále U Hamanů ve velice stísněných poměrech a na nevyhovujícím jevišti
hrála Čechie plných 12 let. V roce 1932 se přestěhovala do nové sokolovny, do
velkého sálu a na nepoměrně větší jeviště. Jeviště bylo sice velké, ale nezařízené, proto se
valná hromada rozhodla zakoupit nové kulisy nákladem 10 000 korun. Takový obnos
v pokladně nebyl, proto bylo nutno uzavřít půjčku, jejímiž ručiteli byli: Jaroslav
Matějovský, Antonín Martilík, Karel Rak, František Bejlek, Theodor Bílý,
František Ejem, František Kříž a M. Rybář. Dekorace dodala fa Drobný v Místku
a sloužily dlouhá léta. Dluh byl ovšem po řadu let tíživým břemenem a zcela
likvidován byl až v roce 1941.
První hrou provedenou na jevišti
v sokolovně byla veselohra Srdce v bouři. Nové prostředí přineslo v
prvních létech zvýšenou úroveň repertoáru i provedení, a tak vedle lehkých her
přistupuje Čechie ke hrám náročným.
Když byly na programu operety či opery, orchestřiště bylo postaveno pod
jevištěm v sále a bylo odděleno od hlediště stěnou cca 1 m vysokou, vytvořenou
ze starých kulis. Vchod do orchestřiště byl létacími dveřmi z chodby těsně u
jeviště. Bouda pro nápovědu nebyla, text byl sledován z boční strany jeviště.
Malý sál vedle jeviště sloužil jako šatna, maskérna, prostor pro uložení
nástrojů hudebníků. Pro ženy byl paravány ohraničen prostor pro převlékání. V
rohu byl stolek a židle pro maskéra.
Hrálo se
ale také v přírodě. Nejprve v zahradě restaurace U Brouchů, kde byla v
roce 1925 sehrána hra "Lázeňská víla". Největší podniky Čechie
uspořádala ve Slavičím údolí. Šikmá
stráň směrem k Lochkovu sloužila jako hlediště, hustý les z druhé
strany vytvořil přirozené pozadí scény. V roce 1928 byl proveden "Jan
Výrava" a v roce 1934 "Jánošík". V obou představeních vystoupil
jako host člen Národního divadla Jaroslav Vojta, ještě pod původním jménem Jaroslav
Jurný. Jánošík byl sehrán ve spolupráci se členy Sokola, divadelního spolku
Palacký Lochkov a Selskou jízdou. Celkem vystoupilo asi 200 účinkujících. Jana
Výravu na dvou představeních shlédlo téměř neuvěřitelných pět tisíc diváků a Jánošíka
tři tisíce diváků.
S Čechií spoluúčinkovali i známí umělci. Kromě
Jaroslava Vojty také Jiří Steimar, Jiřina Steimarová, Soňa Červená a jiní. Jako
maskér dlouhá léta působil při představeních Čechie pan Richard Gaudek, holič a výrobce divadelních vlásenek ze Smíchova. Čechie
rozšířila své působení i mimo Radotín. Nejčastější místa zájezdů byl Lochkov,
Černošice, Lipany, Třebotov, Dobřichovice, Velká Chuchle, Lahovičky a Řeporyje.
Nejrozsáhlejší
akce, které Čechie pořádala, byly šibřinky. Všechny měly svá zvláštní témata,
např. Slavnost květů v Tokiu, Fidlovačka, V říši cínových vojáčků
apod. K šibřinkám patřily také noční scény.
Činnost
Čechie od roku 1920 až do jejího ukončení v roce 1960 čítá celkem 247
představení, z toho 210 činoher, 34 operet a 3 opery.
Operety
dirigovali Václav Burian a Dr. Fürst. Některé operety a tři opery byly
provedeny již v rámci klubu ROH Janka Radotín, pod kterým Čechie působila
od roku 1948. Z činoher převažovaly hry význačných autorů, které se hrály i na
velkých profesionálních scénách. Vedle již zmíněných např. Švanda dudák, RUR,
Bílá nemoc, Nezbedný bakalář, Mistr ostrého meče, Zpovědník, Soupeři a další.
Činnost
Čechie lze rozdělit na tři výrazné éry. První éra je od založení spolku roku
1920, plná nadšení a elánu a houževnatosti. Druhá éra se nesla ve znamení
úpadku. Od roku 1924 Čechie prožívala vnitřní krizi, stagnovala. Třetí éra
nastává v roce 1927, kdy přistoupili noví členové, a ti svým nadáním a nadšením
zdolali nepřízeň publika, které na Čechii už zapomínalo. Noví členové, Otto
Skrčený, František Ejem, Václav Táborský a jiní překonali krizi a uvedli skvěle
navštívená díla jako Batalion, Jánošík, Pan biskup, Velbloud uchem jehly. Byl
vypracován i plán na postavení samostatné divadelní budovy. K realizaci však
nedošlo pro nedostatek finančních prostředků.
Vzorně vedená obsáhlá kronika
Čechie s množstvím obrazového materiálu byla založena až v roce 1941 a zpětně doplněna prvním kronikářem, učitelem obecné školy Stanislavem Bydžovským.
Fotografie v kronice jsou dílem Viléma
Heckela, Ladislava Loukoty a Miroslava Šoufka.
V úvodu
kroniky stojí: "Minulost je třeba
zachovat. Ne snad jen z lásky k věci samé, ne jen pro památku, ale i pro tu
praktickou potřebu příštích generací a pracovníků, kteří budou chtít vědět, co
v jednotlivých obdobích spolek dělal, protože to budou potřebovat vědět. Psát
kroniku a schránět památky je myslit na budoucnost."
Poslední
smutný zápis provedl Jiří Daňhelka: "Hrou
Půlnoční mše od P. Karvaše skončila činnost dramatického sdružení Čechie a to
z důvodů naprostého nezájmu veřejnosti o ochotnické divadlo
v Radotíně. Na tomto posledním
představení bylo přítomno pouze 60 diváků".
Po roce
1948 spolek dál provozoval činnost jako Závodní klub ROH Janka – dramatické sdružení
Čechie. Na repertoár se dostaly režimem doporučené hry, sovětské hry, nebo
například hra Duchcovský viadukt" - o střelbě do stávkujících horníků. O tato
představení nebyl mezi diváky valný zájem, přesto spolek fungoval až do roku
1960.
Beseda Tyl byla založena 5.
listopadu 1922. Vznikla jako konkurenční spolek Čechie, kdy po rozpadu
Dramatického kroužku kovopracovníků sehrály roly neshody mezi ochotníky.
V letech 1924 – 1925 byly
učiněny pokusy sloučit Čechii a Besedu Tyl do jednoho spolku a řada
představení se uskutečnila ve spolupráci obou, ale ke sloučení obou konkurentů
nikdy nedošlo.
Zakládajících členů Besedy Tyl bylo
27, prvním předsedou se stal Otta
Skrčený. Z dalších členů např.
Václav Rys, František Rys, Josef Vlk s manželkou, Václav Studecký, Václav
Barvíř a další. Někteří členové později přestoupili do Čechie, jako KareI
Čermák, Otta Kubr, Otta Skrčený, Václav Táborský, Oldřich Vrabec a další. Prvním
představením, které spolek uvedl, byl Strakonický dudák, další byla hra Matka a
dcera. Na konci roku Beseda Tyl uspořádala Silvestrovskou zábavu, šibřinky
uspořádala Beseda Tyl pouze jednou, v roce 1930. V letech 1932 až 1933
procházela Beseda Tyl krizí, zájem o spolek upadal, návštěvnost byla nízká. Obecenstvo
do hlediště přitáhlo až zařazení operet do repertoáru.
Beseda Tyl hrávala U Koruny, ale
v roce 1938 byl sál zabrán pro druhý
radotínský biograf. Beseda se musela odstěhovat s veškerým inventářem, jeho část
byla odvezena do hostince U Kinclů, něco zůstalo U Koruny venku na
zahradě. U Kinclů kulisami přikrývali nákladní auto před deštěm a U Koruny vyrobili
z rozebraného jeviště králíkárnu. V té době prožívala Beseda Tyl těžké časy. Pak
se Besedě podařilo nastěhovat k Hamanům, ovšem v roce 1943 se musela opět vystěhovat, neboť sál zabralo německé vojsko a rekvizity byly
odstěhovány do stodoly u Drchotů.
Beseda Tyl hrávala hlavně
veselohry, hry lidové a oblíbené operety, z význačnějších her, kromě
Strakonického dudáka, se hrál Jan Výrava společně s Čechií ve Slavičím údolí,
Lucerna, Její pastorkyně, Paní Marjánka, matka pluku, Cech panen Kutnohorských,
Václav Hrobčický z Hrobčic.
Esem mezi operetními herci byla paní Božena Vokounová-Veleková, která se nakonec stala jablkem sváru mezi Besedou a Čechií. Paní Veleková se rozhodla po otevření Sokolovny opustit Besedu a hrát s Čechií. V kronice Besedy je její rozhodnutí popsáno na několika stranách a těžce odsouzeno. Paní Veleková poté sehrála v Čechii mnoho rolí, jako dobrá zpěvačka dostávala příležitost hlavně v operetách. Po revoluci roku 1945 odešla do Prahy, dostala se do divadla Spejbla a Hurvínka a až do své penze namlouvala Máničku.
Beseda Tyl sehrála celkem 154 představení, z toho 102 činoher a 52 operet, její činnost skončila roku 1947.
V archivu letopisecké komise jsou uloženy kroniky obou spolků.
Digitální verze kronik
Kronika Čechie : https://bit.ly/4cOsOUA
Pamětní kniha Besedy Tyl : https://bit.ly/3TdLJRW